EHC op Twitter EHC op Facebook

Diesels stoten 3 keer meer NOx uit dan norm

Uit recent onderzoek, uitgevoerd bij het DG Joint Research Centre, Institute
for Energy and Transport van de Europese Commissie, blijkt opnieuw dat dieselvoertuigen in realiteit veel meer NOx en CO2
uitstoten dan hun normemissies laten uitschijnen. In realiteit
– aldus de onderzoekers – overschrijden deze voertuigen de Euronormen op vlak van NOx tot meer dan 300%.

Het onderzoek richtte zich op light-duty voertuigen, zowel diesel als benzine. De NOx-norm onder Euro 5
ligt voor dieselwagens (personenwagens en lichte vracht) op 0.18 g/km.
Voor benzines is dat 0.06 g/km. Uit de metingen is gebleken dat
benzinevoertuigen zowel op vlak van NOx als op vlak van CO-emissies ook
in realiteit onder de vereiste normen blijven.

 

Dat in tegenstelling tot de dieselvoertuigen uit de test. Gemiddeld
genomen stoten deze 0.62 g/km NOx uit, of meer dan 3 keer zoveel als de
limiet van 0.18 g/km. De slechtste leerlingen uit de klas stootten zelfs
0.93 g/km of meer dan 5 keer de toegelaten hoeveelheid NOx.

Zowel bij de dieselvoertuigen als de benzinevoertuigen lag de reële
CO2-uitstoot 9 tot 21% hoger dan de toegelaten emissies.

 

Bron : ACS Publications

Plaats hier uw reactie.