EHC op Twitter EHC op Facebook

Elektrische auto produceert bijna net zo veel fijnstof als benzinewagen

Elektrische wagens genereren nauwelijks minder fijnstof dan recente
benzinewagens. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport &
Mobility, een spin off van de KU Leuven.

Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek
veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie
minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke
omgeving. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen
wordt aangenomen. Dat blijkt uit een verrassende analyse van Bruno Van
Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility
Leuven (TML), een spin-off van de KU Leuven. 

Onze gezondheid
lijdt in de eerste plaats onder de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en
vooral fijn stof (PM), onder meer afkomstig van wagens. Die veroorzaken
fijn stof op twee manieren: door de verbranding van brandstof (de
uitlaatemissies) en door het afslijten van de remmen, de banden en het
wegdek (de niet-uitlaatemissies), aldus De Standaard.

Batterijen

De
uitlaatemissies voor elektrische wagens bedragen uiteraard nul. Ze
rijden op batterijen, niet op brandstof. Maar de niet-uitlaatemissies
liggen even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij gewone wagens, volgens
de berekeningen van Van Zeebroeck. Dat komt omdat elektrische wagens
door de zware batterijen meer wegen dan gewone wagens. Vooral in de
stad, waar het vaker remmen en bochten nemen is, is dit nadelig voor het
milieu.

Bovendien zijn benzine- en dieselwagens in vergelijking
met twintig jaar geleden heel wat milieuvriendelijker geworden onder
impuls van de steeds strenger wordende Europese emissiestandaarden.
Concreet: een benzinewagen veroorzaakt vandaag 18 mg fijn stof,
uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies samengeteld. Voor een
elektrische auto is dit 17 mg. Een diesel uit 2000 komt uit op 79 mg.

Plaats hier uw reactie.