EHC op Twitter EHC op Facebook

Roetfilterreinigen : niet elke oplossing werkt

Het lampje ‘DPF verstopt’ op het dashboard brandt. Uitlezen geeft inderdaad aan dat het roetfilter is verstopt.

Wat moet je doen ? Er zijn meerdere antwoorden , maar niet alles werkt in elke
situatie.

Het
is een dilemma en de
juiste oplossing hangt een beetje van de situatie af. Laten we beginnen
met de talloze middeltjes, die de
verbranding van de roetdeeltjes versnelt. Daarmee raak je het roet kwijt
en gaat het lampje uit, maar helaas komt het probleem snel terug. Dat
is dus geen permanente oplossing. Een nadeel is bovendien de
ongecontroleerde hoeveelheid warmte die door het middeltje ontstaat,
waardoor het keramisch filterelement kan smelten. Dan ben je nog verder
van huis.

Grondige dieptereiniging

Het roetfilter (DPF) los laten reinigen is een heel ander verhaal. Het roetfilter wordt in een
oven opgewarmd tot meer dan 600 graden Celsius, zodat roet, as, zwavel,
olieresten en koolwaterstoffen eruit worden gedampt of gedroogd. Na de
ovenbehandeling volgt een uitblaasbehandeling in een onderdrukcabine om
het residu en andere niet-organische deeltjes, voornamelijk as (die niet
verbranden, maar het filter wel verstoppen) er met perslucht uit te
blazen.

Nadien wordt het filter getest, door de tegendruk voor- en achter het
filter te meten. Samen met
het keuringsrapport garandeert dit de juiste werking van het gereinigde filter.

Plaats hier uw reactie.